Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, katıldığı bir televizyon programında yaptığı açıklamalarla Türkiye'nin eğitim sistemiyle ilgili önemli bir tartışmanın fitilini ateşledi. 12 yıllık zorunlu eğitim süresinin uzunluğuna dikkat çeken Bakan Tekin, bu sürenin kısaltılarak yeniden yapılandırılabileceğini belirtti. Tekin, konunun yakında kamuoyunda tartışılabileceğini ifade ederken, "Daha iyi olacaksa tartışmaktan zarar gelmez" diyerek konuya açıklık getirdi.

4+4+2 Modeli Üzerinde Çalışılıyor

Bakan Tekin’in verdiği bilgilere göre, Milli Eğitim Bakanlığı'nın üzerinde çalıştığı yeni model, eğitim süresini 4+4+2 şeklinde yeniden düzenlemeyi öngörüyor. Bu sisteme göre;

  • İlk 8 yıl, temel eğitimi kapsayacak.

  • Sonrasında ise öğrenciler, ilgi ve yeteneklerine göre mesleki eğitime yönlendirilecek.

  • Üniversiteye gitmek istemeyen öğrenciler için 2 yıllık teknik lise eğitimi verilecek ve bu eğitimi tamamlayanlar “tekniker” unvanıyla mezun olacak.

Böylece üniversite yerine meslek sahibi olmayı tercih eden bir öğrenci, toplamda 10 yıllık bir eğitim süreciyle iş hayatına atılabilecek. Üniversite eğitimi almak isteyen öğrenciler için ise farklı geçiş yolları (dışarıdan lise tamamlama, gece okulu vb.) sunulacak. Bu geçişlerde, öğrencinin not ortalamasının belirleyici olması planlanıyor.

Meslek Liselerindeki Başarı Düşük

Bakan Tekin, mevcut sistemde meslek liselerinin üniversiteye geçişte yeterince verimli çalışmadığını vurguladı. Verilere göre:

Eğitim Uzmanlarından Alternatif Öneriler

Yeni model önerisi tartışılmaya başlanırken, eğitim uzmanları da farklı modeller üzerinde duruyor.
Bazı uzmanlar:

  • Lise eğitiminin 4 yıldan 3 veya 2 yıla indirilmesini,

  • Liselerin “normal lise” (3 yıl) ve “ileri lise” (3+1 yıl) olarak ayrılmasını,

  • Üniversite eğitimi almak istemeyen öğrencilerin daha erken yaşta mesleki eğitime yönlendirilmesini savunuyor.

Bu önerilere göre, “ileri lise” programını tamamlayan öğrenciler üniversite hazırlık diploması alabilecek, bu da üniversiteye daha donanımlı bir geçiş sağlayabilecek.

Üniversite Mezunlarında İşsizlik Endişesi

Öte yandan, üniversite mezunu işsizliği de bu tartışmaların merkezinde yer alıyor. TÜİK verilerine göre, üniversite mezunlarının yaklaşık yüzde 25’i iş bulamıyor. Bu da yükseköğretimin verimliliği ve istihdama katkısı konusunda soru işaretlerini artırıyor.

Eğitimde Dönüşüm Kapıda mı?

Milli Eğitim Bakanlığı’nın başlattığı bu tartışma, Türkiye’de eğitim sisteminin yeniden yapılandırılması yolunda önemli bir adım olabilir. 4+4+2 modeli, hem meslek sahibi olmayı hedefleyen öğrenciler için daha kısa ve işlevsel bir yol sunmayı hem de üniversiteye geçişlerde daha nitelikli bir sistem kurulmasını hedefliyor.

Yeni sistemin nasıl şekilleneceği ve uygulanıp uygulanmayacağı ise önümüzdeki günlerde yapılacak değerlendirmeler ve kamuoyu tartışmalarıyla netleşecek

Kaynak: Haber Merkezi