Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği'nde önemli değişikliklere giderek eğitim sisteminde yeni bir dönemi başlattı. Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren yönetmelik değişiklikleri, merkezî sınav puanıyla öğrenci alan okulların belirlenmesinden mesleki eğitimdeki düzenlemelere, devamsızlık kurallarından öğretmenlerin görev tanımlarına kadar birçok alanda yenilikler getiriyor.

Öğrenci (2)-1Merkezî Sınavla Öğrenci Alan Okulların Belirlenme Süreci Yenilendi

Yeni düzenlemeyle, merkezî sınav puanıyla öğrenci alan okulların belirlenme süreci yeniden yapılandırıldı. Bu kapsamda, "Merkezî Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul İl Değerlendirme Komisyonu", "Merkezî Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul İl Teklif Komisyonu" ve "Merkezî Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul Bakanlık Tespit Komisyonu" oluşturulacak. Bu komisyonlar, aday okulları inceleyerek değerlendirecek ve uygun görülen okullar Bakanlık onayına sunulacak.

SınavBünyesinde ortaokul bulunan ve merkezî sınav puanıyla öğrenci alan okulların ortaokul kısmına öğrenci alımı, yazılı veya sözlü sınav sonucuna göre yapılabilecek. Ayrıca, bu okullar her yıl izleme ve değerlendirmeye tabi tutulacak. Gerekli başarıyı gösteremeyen okullar, merkezî sınavla öğrenci alan okullar kapsamından çıkarılabilecek. Bu okullara atanan öğretmen ve yöneticiler ise Millî Eğitim Akademisi'nde Bakanlıkça belirlenen eğitimlere katılmak zorunda olacak.

Mesleki ve Teknik Eğitimde Yeni Model! Bölge Okulları ve Sektöre Entegre Okullar

Özel Okul Seçimi Nasıl Yapılır? Dikkat Edilmesi Gereken 8 Kritik Faktör Özel Okul Seçimi Nasıl Yapılır? Dikkat Edilmesi Gereken 8 Kritik Faktör

Mesleki ve teknik eğitim kurumlarına yönelik de önemli düzenlemeler getirildi. Mesleki ve teknik eğitim kurumları, bölge okulu, ihtisas okulu, sektör içi ve sektöre entegre okul olarak belirlenecek. Sektöre entegre okullara, 9 ve 10. sınıflarını farklı okullarda tamamlayan öğrenciler, 11. sınıftan itibaren nakil yoluyla geçiş yapabilecek.

Meb (3)Öğretmen ve yöneticilerin mesleki yeterliliklerini artırmak amacıyla Millî Eğitim Akademisi'nde eğitim almaları zorunlu hale getirildi. Ayrıca, okullarda yıllık izleme ve değerlendirme faaliyetleri yürütülerek başarı durumları analiz edilecek.

Devamsızlık Kurallarında Sıkı Tedbirler

Devamsızlıkla ilgili yeni kurallar da yönetmelikte yer aldı. Buna göre, devamsızlık süresini dolduran öğrenciler derslere devam edemeyecek, sınavlara giremeyecek ve teşekkür, takdir, onur ve üstün başarı belgesi alamayacak. Devamsızlık süresini dolduran öğrencilerden öğrenim hakkı bulunanlar, bir sonraki eğitim öğretim yılında eğitimlerine devam edebilecek. Öğrenim hakkı bulunmayan öğrenciler ise açık öğretim lisesi, mesleki açık öğretim lisesi veya mesleki eğitim merkezine yönlendirilecek.

Mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin teorik derslerdeki devamsızlık süresi, toplam ders saatinin altıda birini geçemeyecek. Devamsızlık nedeniyle başarısız sayılan öğrencilerin, ilgili işletmelerle sözleşmeleri feshedilecek ve sigorta çıkışları yapılacak.

Öğretmenlerin Görev ve Yetkilerinde Değişiklikler

Öğretmenlerin görev ve yetkilerine yönelik düzenlemeler de yönetmelikte yer aldı. Engelli öğretmenler ve engelli yakını olan öğretmenlerin ders programları, engel durumları göz önünde bulundurularak düzenlenecek. Beden eğitimi dersine katılamayacak öğrenciler için resmî sağlık kuruluşlarından alınan rapor zorunlu hale getirildi.

Ögretmen2Öğrenci gelişim dosyası uygulaması da getirildi. Bu kapsamda öğrencilerin akademik gelişimi ve sosyal sorumluluk projeleri dijital olarak kayıt altına alınacak. Öğrencilerin ulusal ve uluslararası projelere katılımına dair bilgiler de öğrenci gelişim dosyasında yer alacak.

Nakil ve Yerleştirme Sürecinde Kolaylıklar

Yetenek sınavıyla öğrenci alan güzel sanatlar ve spor liselerine kayıt hakkı kazanan ancak sınıf açılmaması nedeniyle kesin kayıt yaptıramayan öğrenciler, başka okullara yerleştirilebilecek. Ayrıca, öğrencinin veya velisinin can güvenliği riski, doğal afet, velinin kamu görevine atanması gibi zorunlu hallerde öğrenciler, kontenjan şartı aranmaksızın farklı okullara nakledilebilecek. Nakil işlemlerinde öğrencinin merkezi sınav puanı ve yerel yerleştirme kriterleri dikkate alınacak.

Dijitalleşme ve İş Birliği Protokolleri

Döner sermayeye sahip okullarda kalfalık ve ustalık belgeleri dijital ortamda düzenlenecek ve e-Devlet sistemine aktarılacak. Belgelerin fiziksel olarak basılmayacağı, ancak isteyenlerin e-Devlet üzerinden yazdırabileceği belirtildi.

Ayrıca, okullarda öğretim programlarının geliştirilmesi, öğretmenlerin hizmet içi eğitimleri, eğitim ortamlarının iyileştirilmesi ve üretimin artırılması gibi çalışmalar için yükseköğretim kurumları, il müdürlükleri, belediyeler, işletmeler, sivil toplum kuruluşları ve diğer kamu ve özel kurumlarla iş birliği yapılacak. Bu iş birlikleri, il/ilçe millî eğitim müdürü ve okul müdürünün imzasıyla düzenlenecek protokollerle gerçekleştirilecek.

Kültürler Arası Öğrenci Değişim Programlarına Sınırlama

Kültürler arası öğrenci değişim programları kapsamında, Bakanlığın ilgili birimleri dışında farklı isimler altında iş birliği protokolü düzenlenemeyecek. Bu düzenlemeyle, öğrenci değişim programlarının daha kontrollü ve güvenli bir şekilde yürütülmesi hedefleniyor.

Kaynak: MEB